OPINTOKERHO-OHJAAJA KOULUTUSTA LAHDESSA

21.11.2012

Opintokerho-ohjaajan koulutusviikonvaihde pidettiin Lahden Eläkkeensaajien tiloissa 20.-21.10.2012 Sanna Viljakaisen johdolla.

Opintokerho-ohjaaja koulutus ajatus syntyi mielessäni vuosi sitten kun sain kuulla, että kouluttajan saamme Työväen Sivistysliitosta, ja varsin edukkaasti. Ei muuta kuin lupaus, että olemme valmiit ottamaan haasteen vastaan.

Jo keväällä ilmeni, että koulutuksen järjestäminen on myös mahdollista, kun minuun oltiin Hollolan Eläkkeensaajista  yhteydessä, että heillä olisi tarvetta saada Opintokerho-ohjaajan valmiuden 5 - 7 henkilölle. Siitä innostuneena katsoimme ajankohdan ja paikan valmiiksi, sekä saimme Sannalta valmiin koulutussuunnitelman mistä oli hyvä lähteä liikkeelle.

Saimme hyvän ryhmän kasaan 16 osallistujaa, jotka olivat pääsääntöisesti Hollolan ja Lahden Eläkkeensaajien jäseniä, mutta eläkkeensaajat ovat juuri sitä kohderyhmää missä opintokerhotoiminta pyörii luontevammin. Toki siinä on myös se toinen puoli miten saada muista yhdistyksistä niitä aktiiveja mukaan kouluttautumaan kerho-ohjaajiksi ja viemällä saamaansa osaamista kenttäväen tietoon. Lahdessa ainakin kuvaamani viestintä on iso haaste. Mutta sitä viestiä olemme parhaan kykymme mukaan yrittäneet viedä eteenpäin.

Olen saanut usealta taholta positiivista palautetta, että kurssi oli erittäin onnistunut. Sanna Viljakaisen rautaisella ammattitaidolla kukaan osallistuja ei kokenut itseään tarpeettomaksi. Vaan viikonlopun aikana useat ryhmätyöt, pohtien minkälainen on hyvä kerho-ohjaaja, ja mitä ominaisuuksia häneltä tarvitaan jne. saivat ryhmän innostuneeksi. Myös sitä pohdimme mitä vaaditaan opintokerhon perustamiseksi, ja mitä asioita on hyvä ottaa huomioon käytännön työssä. Tätä asiaa havainnoimme käytännön esimerkkien voimalla.

Olemme TSL:n Lahden Seudun Opintojärjestönä valmiit uusimaan opintokerho-ohjaaja kurssin vuoden 2013 syksyllä, sen verran hyvä mieli kurssista jäi. Uskoisin, että tarvetta Lahdessa sekä ympäristökunnissa tälle toiminnalle on.

LAHDEN SEUDUN OPINTOJÄRJESTÖ

Vesa Tuominen