Sanoja ja Säveliä Valkeakoskella

3.10.2013

Kun kolme alueellista opintojärjestöä (Lahti, Turku ja Nurmijärvi ) olivat järjestäneet omat Harrastetaiteen Sanoja ja Säveliä kulttuurikatselmukset huhtikuussa 2013, niin paikkakunnilta nousi arvosteluraatien ehdottamana 17. esitystä, keistä valinnat, mitkä esitykset pääsevät Valtakunnalliseen Sanoja ja Säveliä katselmukseen 27.7.2013 Valkeakoskelle. Heillä kaikilla olisi varmasti ollut edellytyksiä päästä mukaan niin korkeatasoisia paikkakuntien valitsemat esitykset olivat. Mutta aika on rajallinen 1.5 h, niin karsintaa piti tapahtuman. Lopullisessa valinnassa valituksi tuli kaikkiaan 11. esitystä, neljä Turusta ja Lahdesta ja kolme Nurmijärveltä. Kun valinnat oli suoritettu niin TSL:n järjestö –ja kulttuurisihteeri Kirsti Kuittinen lähetti kirjeen kaikille valituille esiintyjä / ryhmille missä kerrottiin käytännön asioita, mitä Valkeakoskelle saapuvien olisi hyvä ottaa huomioon.

Kun näin hienosta kulttuuritapahtumasta on kysymys, niin pitää miettiä paljon ennakkovalmisteluja, että järjestelyt paikan päällä sujuisivat mahdollisimman hyvin. Onhan tämä kuitenkin meille monelle opintojärjestön toimijoille ensimmäinen kerta olla valmistelemassa näin monipuolista kulttuuritapahtumaa Valkeakosken PAM-lavalle.

Näin toimittiinkin, 25.5. katselmuspaikkakuntien edustajat kokoonnuimme TSL:n toimitiloihin Helsinkiin Sanna Viljakaisen johdolla. Päätettiin esiintymisjärjestys, info-piste mihin esiintyjät kootaan yhteen ruokalippujen ja tarvittaessa tapahtumarannekkeiden jakoa varten. Lisäksi päätettiin, että tarkemmat tehtäväjaot, kuka hoitaa mitäkin sovitaan paikan päällä Valkeakoskella.

Sanoja ja Säveliä katselmuksen juontajaksi valittiin Esa Juurola Lahdesta. Meitä Lahtelaisia muutenkin onnisti aloittaa katselmus Hollolan Harmonikkojen johdolla, ja päätöksestä huolehtii Show-ryhmä Sudaruhska.

Heti alkukesästä rupesin miettimään mikä olisi se oikea tapa saada Lahdesta valitut esiintyjät matkustamaan sujuvasti Valkeakoskelle. Olihan meidän kokonaisvahvuus kuitenkin 23. henkilöä juontaja mukaan lukien, eli varsin suuri porukka liikuteltavaksi, ja osaltaan myös kielimuuri olisi voinut vaikuttaa, ellen olisi ruvennut miettimään yhteiskuljetuksen järjestämistä Valkeakoskelle.

No ei olisi voinut paremmin onnistaa kun sain kuulla, että Lahden Eläkkeensaajat ovat järjestämässä matkaa Valkeakosken Työväen Musiikkitapahtumaan missä kaikki yli 70-vuotiaat juhlivat ilmaiseksi Jussi Raittisen johdolla.

Otin yhteyttä Eläkkeensaajien matkavastaavaan Helena Joenkoskeen ja sovimme, että he varaavat kaksi bussia Valkeakoskelle, toisen heidän tarpeilleen ja toisen Sanoja ja Säveliä bussiksi johon rupesin markkinoimaan myös muuta väkeä. Sainkin mukaan myös kannustusjoukkoja, toki enemmistö oli Show-ryhmä Sudaruhskan puolelta. Matkaoppaina Valkeakoskelle toimivat opintojärjestön edustajina Helena Nurmio ja Erkki Weurlander.

Itse useana vuotena koulumajoituksessa Valkeakosken musiikkitapahtuman talkoissa mukana olleena sain majoitustiimin kanssa sovittua, että pääsen mukavasti irtautumaan ko. valtakunnalliseen kulttuurikatselmuksen järjestelytehtäviin paikan päällä.

Tapahtuma-aamuna käytiin vielä TSL:n edustajien Lahden ja Turun opintojärjestöaktiivien kanssa viime hetken tehtäväjaot läpi, kuka mitäkin asioita katselmuksen aikana hoitaa.

Mutta toki näin valtavan esiintyjämäärän kaitsemisessa myös yllätyksiä saattoi tapahtua. Pukeutumistilat olivat todella ahtaat, ja kielimuuri joidenkin asioiden ymmärtämisessä toi mukaan oman lisämausteen, mutta kokonaisuutena kaikki sujui mielestäni hyvin.

Valtakunnallinen Harrastetaiteen Sanoja ja Säveliä kulttuurikatselmuksen avasi TSL:n järjestö –ja kulttuuripäällikkö Sanna Viljakainen, ja satapäistä yleisöä helli aivan mahtava sää, kuin niin monesti on ollut Työväen Musiikkitapahtuman aikaan.

Sanoja ja Säveliä tunnelman virittämisen aloittivat Hollolan Harmonikat, Peukalovalssi ja Pallaspolkka sävelmillä. Katselmuksen kirjo esitysten osalta oli todella monipuolinen, ja ikähaitari lapsista senioreihin, ja mitä mukavinta myös monikulttuurillisuus oli mukana. Tilaisuuden isoimmat esiintyjäryhmät tulivat Turusta ja Lahdesta. Harmonikkojen lisäksi katselmuksessa esiintyivät Turun EKL:n tanhuryhmä Katajaiset, Pirkko Koskinen & Meeri Krikke, ShowUP-tanssiryhmä, ABC-Nuorisotoiminta, Musiikkiklovni Kalle-Ville, Julia Danilova, Nadja ja Pentti, ETY-Duo, Johanna Kivelä ja Show-ryhmä Sudaruhska. Tilaisuuden juonti varmalla otteella Esa Juurola.

Kokemuksena ko. kulttuurikatselmuksen järjestäminen niin paikallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla on ollut haastava, ei mikään helppo rasti. Mutta se palkinto mitä elämyksiä se antaa kulttuurin saralla, sitä tässä on vaikea selittää, ne pitää itse kokea. Tätä kirjoittaessa Lahden Seudun opintojärjestön toiminnassa ensi vuodesta ei ole vielä  varmuutta, miten olemme mukana Sanoja ja Sävelissä Valkeakoskella. Mutta suosittelen, että paikallisella tasolla opintojärjestöjen kannattaa kulttuurin tasolla ottaa näinkin iso haaste vastaan.

Päivän päätteeksi oli mukava katselmusaktiivien yhdessä kilistellä ja nauttia TSL:n tarjoamasta päivällisestä, ja vaihtaa kokemuksia kuukausia kestävästä työstä, joka varmasti oli myös monelle esiintyjälle jotakin ainutlaatuista.

Jos aivan välttämättä jossain asiassa pitäisi heittää pyyhettä kehään, niin voisi olla että Työväen Sivistysliiton olisi hyvä tehdä ennakkobuffi vaikkapa Työväen Musiikkitapahtuman ilmoituslehteen. Niin suurikin yleisö olisi laajemmin tietoinen kuinka merkityksellisestä Harrastetaiteen kulttuurikatselmuksesta tässä on kysymys. Ei kaikkien tarvitse olla tähtiesiintyjiä vaan ko. tapahtuma sopii mielestäni hyvin musiikkitapahtuman henkeen. Niin siitä olisi hyvä myös monipäiväisen Työväen musiikkitapahtuman järjestäjää muistuttaa.

Vesa Tuominen

Lisää kuvia