Opintojärjestön tulevia kulttuuritapahtumia: Ylpeys ja ennakkoluulo sekä Rottien pyhimys

29.3.2023 klo 12:00

Ylpeys ja ennakkoluulo, Orimattilan teatteri 16.7.2023
Rottien pyhimys, Hämeenlinnan teatteri, syyskausi 2023

Hallitus on päättänyt teatterimatkasta Orimattilan teatterin Jätinpesän kesäteatteriin su 16.7. klo 15 näytökseen Ylpeys ja ennakkoluulo. Lähtöaikataulusta ja matkan hinnasta tiedotetaan kuljetuksen kilpailutuksen jälkeen. Merkitse päivä jo kalenteriisi!

Perinteikäs Orimattilan kesäteatteri täyttyy tänä kesänä suurilla tunteilla, kun lavan valtaavat Bennetin sisarukset, herra Darcy, herra Bingley ja lukuisat muut Jane Austenin rakastetun klassikkoromaanin Ylpeyden ja ennakkoluulon hahmot. Tarina kertoo Elisabeth Bennetin ja herra Darcyn luokkarakenteita ravistelevasta rakkaustarinasta ajassa, jolloin rakkaus ei välttämättä ollut keskeinen syy puolison valinnalle.

Ylpeys ja ennakkoluulo on Jane Austenin tunnetuin ja versioidun romaani, josta on tehty lukuisia sovituksia niin elokuviksi, televisiosarjoiksi kuin näyttämölle. Näytelmän on dramatisoinut Simon Reade. Alkuperäisromaani on julkaistu vuonna 1813. Jane Austenin tekstejä ei ole aikaisemmin Orimattilan teatterissa esitetty ja ylipäätään kesäteatteriin valmistettuja versioita ei Suomessa ole juuri koskaan nähty.

Orimattilassa näytelmän herättää henkiin yli kaksikymmenpäinen harrastajajoukko. Esityksen ohjaa Lassi Puodinketo, joka on viimeksi ohjannut Orimattilan kesäteatterissa menestystä niittänen Kekkonen – Syntymästä kuolemattomuuteen näytelmän vuonna 2014. Näytelmän lavastaa Amadeu Vives ja koreografioista vastaa Laura Peltoniemi.

Orimattilan teatteri

---------------------------------------
Lisäksi järjestämme teatterimatkan syksyllä Hämeenlinnan kaupunginteatteriin katsomaan Hattulan kirkon valmistumisvaiheista kertovaa näytelmää Rottien pyhimys.

Rottien pyhimys

Näytelmä Anneli Kannon vereväkielisestä romaanista, joka kertoo kiehtovasti Hattulan Pyhän Ristin kirkon kuvien synnystä ja maalaa keskiaikaiset ihmiset, väkevine tunteineen, silmiemme eteen.

Hattulan pitäjässä uusi uljas kirkko on valmistunut ja se tarvitsee seinilleen maalaukset jumalan kunniaksi ja kirkkokansan opetukseksi. Työhön palkataan kaukaa Ruotsinmaalta kirkkomaalarimestarit Andreas Pictor, Mestari Martinus ja apupoikansa Vilppu. Maalarien saapuminen syrjäiseen pitäjään aiheuttaa hälyä kyläläisissä, sillä edustavathan he sivistystä, taiteilijuutta ja jumalaista mystisyyttä, jota harvoin on Hattulassa nähty.

Työn edistyessä sattuu apupoika Vilpulle onnettomuus, joka pakottaa mestarit etsimään apuvoimia. Kun muita tarjokkaita ei ole, joutuvat he palkkaamaan avukseen tiilimestarin orvon Pelliinan. Hänen pestaamisensa herättää kuohuntaa, onhan hän nainen, syrjäläinen ja usean mielestä mieleltään epävakaa, mutta osoittautuu taitavaksi ja nopeaoppiseksi. Ja niin maalaminen pääsee vauhtiin intohimolla, vimmalla ja käänteillä, joita kukaan ei olisi voinut aavistaa.

Aikataulusta, oheisohjelmista ja hinnoista tiedotetaan matkan valmistelun edetessä.

Seuraa sivuamme sekä tiedotteitamme Facebookissa.

Facebook-ryhmä