Työväentalot luento ja Radiomäen kävelykierros

11.7.2023

Lahden ensimmäinen työväentalo - Selänmäen Työväentalo - vihittiin käyttöön 6.1.1902. Nykyisellä Radiomäellä ollut työväentalo paloi 22.12.1911.

Vuonna 1974 TSL:n Lahden Seudun opintojärjestö ry:n puheenjohtajana Sulo Leivo ja sihteeri Eeva Mäkinen luovuttivat opintojärjestön puolesta Lahden ensimmäisen Työväentalon sijaintipaikalle pystytettyyn paateen muistolaatan. Lahden kaupungin puolesta laatan vastaanotti valtuuston puheenjohtaja Tenho Iikkanen.

Puheenjohtaja Vesa Tuominen esitti opintojärjestön toimikunnalle huonokuntoisen laatan uusimista ja ehdotus hyväksyttiin. Laatta oli tarkoitus uusia vuonna 2022, jolloin oli kulunut 120 vuotta työväentalon rakentamisesta. Lisäksi TSL:n Lahden Seudun opintojärjestö täytti 65 vuotta. Mutta koronan aiheuttamat materiaalien toimitusvaikeudet siirsivät laatan uusimisen vuoteen 2023.

7.6.2023 aloitimme tapahtumapäivän luennolla Radio- ja tv-museo Mastolan auditoriossa. Työväenperinteen Tutkimus ry:n puheenjohtaja Pentti Auvinen kertoi työväentalojen historiasta ja rakentamisesta 1900-luvulla Suomessa.

Luennon jälkeen kaupunkiopas Helli Jalas johdatti osallistujat Radiomäen historiakierrokselle päätyen Lahden ensimmäisen työväentalon uuden muistolaatan sijaintipaikalle. Opas ja opintojärjestön puheenjohtaja kertoivat Selänmäen työväentalon historiasta.

Lopuksi Lahden Seudun Wanhojen Toverien puheenjohtaja Reijo Päivärinta lausui kyseisestä työväentalosta kertovan runon.

Puheenjohtaja haluaa TSL:n Lahden Seudun opintojärjestön puolesta kiittää Pentti Auvista, Helli Jalasta ja Reijo Päivärintaa vankasta Työväentalo-historian asiantuntemuksesta, josta pääsimme kuulemaan. Kiitokset myös muille tilaisuuteen osallistuneille.

Lisäksi yhdistys kiittää Lahden Demareita, Vaahterasäätiötä ja Lahden Seudun Wanhojen Toverien jäseniä saamastamme taloudellisesta tuesta, jolla muistolaatan uusiminen mahdollistui.

Uskomme ja toivomme, että uusi Lahden ensimmäisen työväentalon sijaintipaikalle kiinnitetty muistolaatta säilyy tulevien sukupolvien katseltavaksi vähintään seuraavat 100 vuotta.

Vesa Tuominen
puheenjohtaja